Het V-woord in het toezicht

9 Sep
Andre_Knottnerus_-_41k

WRR-voorzitter André Knottnerus

Ook in de wereld van toezicht is het V-woord gevallen. “Goed toezicht vergt een consistente en samenhangende beleidsvisie”, stelt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in het rapport “Toezien op publieke belangen“. Al bij de presentatie is deze oproep de WRR op vraagtekens komen te staan. Een visie, moet dat echt?

Het V-woord blijkt ook in de wereld van het toezicht niet onomstreden. Zoals premier Rutte een visie meteen associeert met formats, mallen en blauwdrukken (link), zo waren ook bij de presentatie van het WRR-rapport niet bijster enthousiaste reacties te horen op de aanbeveling om de (kaderstellende) visie op toezicht te herijken.

Een bloemlezing:

  • Pauline Meurs, lid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid ziet meer in empirisch onderzoek dan in een kaderstellende visie.
  • Ko de Ridder, voorzitter van de beroepsvereniging Vide, waarschuwt dat niet alle toezichthouders over een kam moeten worden geschoren. Hij pleit juist voor meer aandacht voor differentiatie.
  • IGZ-voorzitter Ronnie van Diemen loopt niet warm voor een kaderstellende visie. In haar ogen zou die veel energie vragen en weinig resultaat opleveren. Zij concentreert zich liever op een sectorvisie.
  • ACM-voorzitter Chris Fonteijn bekent de eerder kaderstellende visie op toezicht ooit echt bestudeerd te hebben. Maar hij zegt daarbij ook: “Als het denkproces maar tot stand komt.”

Voorzitter André Knottnerus lichtte na de discussie toe waarom de WRR pleit voor het herijken van de kaderstellende rijksvisie en de daarvan afgeleide departementale visies. Het gaat het adviescollege om ontwikkelen van de inhoud, niet om het vervaardigen van een stuk papier. En de WRR is bereid aan deze verdere discussie bij te dragen.

Minister Blok kondigde aan dat het kabinet later met een reactie op het rapport komt. Daarop wacht de ToezichtTafel niet. Hier kunt u verder praten over de ontwikkeling van een visie op toezicht. Ook kunt u terecht bij de discussiegroep op LinkedIn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: