“Een toezichthouder die geen Twitter gebruikt is dom!”

9 Feb

Een toezichthouder die door een incident in de problemen komt moet snel en zorgvuldig handelen en erg rolvast zijn. Dat betoogde mediavrouw Maria Henneman tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van VIDE op 3 februari. Ze was uitgenodigd om in te gaan op de vraag hoe toezichthouders zich effectief kunnen presenteren aan pers en publiek, met name tijdens incidenten.

Daarbij kon Henneman putten uit haar rijke ervaringen. Zij verdiende (inter)nationaal haar sporen als journaliste en media- en beleidsadviseur bij de nieuws en actualiteitenrubriek Netwerk en als verslaggever en presentator bij het NOS-Journaal. Tegenwoordig is zij de drijvende kracht achter Maria Henneman Media Management BV, een bedrijf voor strategisch beleids- en (crisis)communicatieadvies. Ze is tevens actief als bestuurder en toezichthouder o.a. bij de Radboud Universiteit en het Radboud UMC.

Henneman gaf aan zeer gecharmeerd te zijn van het boek “De Waarde en waarden van concerns” van Van Londen. In dit boek betoogt Van Londen dat als het niveau één van deze twee – de waarde of waarden -naar beneden gaat, er sprake is van een crisis. Bij een crisis is altijd actie nodig, alsmede creativiteit en integriteit. “Je hebt een boodschap nodig om te vertellen hoe je hebt gehandeld en waarom. Belangrijk daarbij is rolvast te zijn. Praat niet over “hear say” of over zaken waar je niet bij was.”

Henneman doorspekte haar boeiende betoog voor ruim 70 toehoorders met voorbeelden zoals DNB inzake de bankencrisis, de Amsterdamse zedenzaak rond Robert M. en het RIVM inzake de inenting van jonge meiden. In het laatste geval koos de pers zoals vaker voor de underdog, namelijk de moeder die zich zonder enige kennis van zaken keerde tegen het wetenschappelijk gefundeerde beleid van het RIVM.

Veel mensen hebben bij een crisis de neiging de eigen rol te vergoelijken of zich kleiner te maken. Dat vindt Henneman niet verstandig; ze adviseert toezichthouders om in de spiegel te kijken en verantwoordelijkheid te pakken! Snelheid en zorgvuldigheid zijn daarbij belangrijk. “En als zorgvuldigheid snelheid in de weg staat, meld dat dan.”

Henneman gaf inzicht in hoe journalisten – zoals zij zelf vroeger ook zelf was – in korte tijd een artikel moeten maken als zich een incident voordoet. Vaak beschikken ze niet over specifieke kennis noch de tijd om zich er echt in te verdiepen. In eerste instantie verspreiden journalisten kort het nieuws via de sociale media en in het bijzonder Twitter, ze gaan daarna pas onderzoek doen. Dat zet verder de toon van de publiciteit. Toezichthouders kunnen via Twitter foute aannames en dergelijke corrigeren. “Een toezichthouder die niet op Twitter actief is is dus gewoon DOM! Of je het nou leuk vindt of niet.”

Uit haar ervaringen heeft ze de volgende communicatieadviezen voor toezichthouders:
• Doe het goed
• Toon leiderschap
• Wees voorbereid
• Kies het juiste frame, herhaal de boodschap
• In een keer naar buiten
• Een klik = internet
• Niet jokken, geef fouten toe
• Geef media niet de schuld
• Rectificeer
• Intern en extren gelijktijdig (ook stakeholders)
• Journalistieke trechter

Succesfactoren daarbij zijn:
• Bepaal het doel
• Bepaal de boodschap
• Van reactie naar actie
• Geloofwaardige acties en beloften
• Informeer stakeholders
• Bepaal de juiste timing
• Bepaald de juiste woordvoerder
• Oefen en betrek buitenstaanders
• Wees direct en snel

Als toezichthouder heb je dus – ook in geval van een crisis – behoorlijk wat mogelijkheden om je strategie te bepalen en regie naar je toe te halen in plaats van je willoos te laten afslachten.

Rob Velders

IMG_0604

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: