Wat is de wetgevingsagenda van het het aanstaande kabinet? Rutte III wil ruimte bieden en regeldruk beperken, maar kondigt ook nieuwe regels aan. Een overzicht van voornemens op het gebied van wetgeving in het regeerakkoord:
Veiligheid | ||
1. | Wegnemen knellende kaders in strafrechtketen, waaronder sectorspecifieke beperkingen ten opzichte van Arbeidstijdenwet | |
2. | Voortzetting wetsvoorstel Geweldsaanwending opsporingsambtenaar | |
3. | Terrorisme. Langere voorlopige hechtenis mogelijk voor terugkeerders. Strafbaarstelling van opzettelijk verblijf zonder toestemming in een onder controle van een terroristische organisatie staand gebied. Verruiming mogelijkheid van DNA-onderzoek bij verdenking van terroristisch misdrijf. | |
4. | Mogelijk: voorstellen voor additionele waarborgen Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten | |
5. | Ondermijningswet | |
6. | Verbod op Outlaw Motorcycle Gangs | |
7. | Voortzetting behandeling initiatiefwetsvoorstel Strafbaarstelling misbruik prostituees die slachtoffer zijn van mensenhandel | |
8. | Aanpassing wetsvoorstel Regulering prostitutie: vergunningplicht, lokale intakegesprekken, pooierverbod | |
9. | Experimenten met gedoogd telen van wiet voor recreatief gebruik | |
Rechtspraak | ||
10. | Innovatieve wetgeving voor experimenten met eenvoudige procedures | |
11. | Herziening stelsel van rechtsbijstand | |
Strafrecht | ||
12. | Verdubbeling strafmaat voor haatzaaien | |
13. | Uitbreiding verbodsbepalingen voor radicale organisatie die tot doel hebben om democratische rechtstaat omver te werpen of af te schaffen | |
14. | Wijziging stelsel van voorwaardelijke invrijheidstelling | |
15. | Verplichting voor verdachten van zware gewelds- en zedenmisdrijven om ter zitting te verschijnen | |
16. | Verspreiden wraakporno wordt zelfstandig delict | |
17. | Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens wordt heroverwogen | |
Personen- en familierecht | ||
18. | Herijking ouderschap | |
19. | Modernisering van nationaliteitsrecht | |
Openbaar bestuur | ||
20. | Voortzetting initiatiefvoorstel deconstitutionalisering benoeming burgemeester en CvdK | |
21. | Aanpassing Wet gemeenschappelijke regelingen ter verbetering van politieke verantwoording | |
22. | Doorgaan met normalisering van rechtspositie van ambtenaren | |
Onderwijs | ||
23. | Schrappen van wettelijke basis voor verplicht afnemen van Diagnostische Tussentijdse Toets in voortgezet onderwijs | |
24. | Opdracht aan scholen om regionaal zo dekkend mogelijk aanboed van brugklassen aan te bieden | |
25. | Meer experimentele ruimte voor samenwerking PO en VO | |
26. | Herziening onderwijscurriculum wettelijk verankerd in 2019. | |
27. | Alternatief voor rekentoets in VO | |
28. | Experimenten mogelijk in vo om vakken op hoger niveau af te ronden | |
29. | Onafhankelijk toezicht op samenwerkingsverbanden | |
30. | Plicht voor samenwerkingsverbanden om doorzettingsmacht te beleggen | |
31. | Mogelijkheid van maatschappelijke diensttijd | |
32. | Kwalificatieplicht verhogen naar 21 jaar | |
33. | Emancipatie en LHBTI: Voortzetting behandeling initiatiefvoorstel tot aanpassing van Algemene wet gelijke behandeling | |
34. | Onderwijsinspectie krijgt discretionaire bevoegdheid om rekening te houden met bovenmatig veel zorgleerlingen | |
35. | Burgerschapsopdracht wordt verduidelijkt | |
36. | Schrappen van regels n.a.v. pilot regelluwe scholen | |
37. | Cascadebekostiging MBO wordt afgeschaft | |
38. | Fusietoets in basisonderwijs wordt geschrapt, in VO bij krimpproblematiek | |
39. | Stichten van scholen op basis van belangstelling van ouders en kinderen wordt vergemakkelijkt | |
40. | Wettelijke deugdelijkheidseisen voor plannen van nieuwe scholen | |
41. | Wettelijke regeling van thuisonderwijs | |
42. | Aanscherping van eisen aan regionaal arbeidsmarktperspectief | |
Zorg | ||
43. | Ouderenzorg: aanpak knelpunten n.a.v. evaluatie Wmo | |
44. | Ouderenzorg: minder regels | |
45. | In overleg met initiatiefnemers van Wet houdende verbod op winstuitkering door zorgverzekeraars | |
46. | Aanpassing mededingingsregels waar die samenwerking in belang van patiënten frustreren | |
47. | Geestelijke gezondheidszorg: organiseren van regionale doorzettingsmacht | |
48. | Wet langdurige zorg toegankelijk maken voor GGZ-cliënten die langdurige zorg nodig hebben | |
49. | Aanpak knelpunten na evaluatie Jeugdwet | |
50. | Zo nodig afdwingen van samenwerking specialistische jeugdhulp | |
51. | Implementatie VN-gehandicaptenverdrag | |
52. | Gratis VOG voor vrijwilligers die werken met mensen in afhankelijkheidssituatie | |
53. | Bevriezen van maximale verplichte eigen risico | |
54. | Maximering bijbetalingen in Geneesmiddelenvergoedingssysteem | |
55. | Abonnementstarief Wmo-zorg | |
56. | Verlaging eigen bijdragen Wlz-zorg en beschermd wonen (Wmo) | |
57. | Inventarisatie knelpunten publieke aanbestedingen bij overheidsdiensten in sociaal domein | |
58. | Schrapsessie: minder regels | |
59. | Evaluatie euthanasiewetgeving | |
60. | Discussie over verruiming onderzoek embryo’s | |
61. | Sport: verlenging regeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties | |
Arbeids-markt | ||
62. | Kijken naar elke regeling om te zien of er nog sprake is van een juiste balans | |
63. | Introductie van cumulatiegrond in ontslagrecht | |
64. | Meer balans in transitievergoeding | |
65. | Tijdelijke contracten voor tijdelijk werk | |
66. | Payrolling: soepeler arbeidsrechtelijke regime van uitzendovereenkomst buiten toepassing verklaard | |
67. | Nulurencontracten | |
68. | Differentiatie van WW-premie naar type contract | |
69. | Verlichting van verplichtingen voor loondoorbetaling bij ziekte | |
70. | Meer prikkels in arbeidsongeschiktheidsregelingen richting werk (WIA) | |
71. | Wet DBA vervangen | |
72. | Onderzoek naar ondernemersovereenkomst in BW | |
73. | Participatiewet: loonkostensubsidie vervangen door mogelijkheid van loondispensatie | |
74. | Banen banenafspraak boven wettelijk minimumloon blijven meetellen | |
Schulden en armoede | ||
75. | Stapeling van boetes gemaximeerd | |
76. | Handhaving maximale incassokosten, minimumbedrag mogelijk omlaag | |
77. | Experiment met schuldenrechter | |
Zorg en oudere werknemers | ||
78. | Partnerverlof bij geboorte verlengd | |
79. | Nieuwe financieringssystematiek voor kinderopvang | |
80. | Eventuele specifieke voorzieningen oudere werknemers | |
81. | Wet inkomensvoorziening voor oudere werklozen verlengd | |
Pensioen | ||
82. | Doorsneesystematiek wordt afgeschaft, nieuw contract | |
83. | Wettelijke kaders over opbouw- en uitkeerregels | |
84. | Kaders voor transitie | |
Wonen | ||
85. | Huurmarkt: markttoets vereenvoudigd, korting op verhuurdersheffing bij verduurzaming, aanpassingen huurtoeslag | |
86. | Koopwoningmarkt: afbouw maximale hypotheek en fiscale behandeling, uitfaseren bevordering van financiering van eigen woning met eigen middelen | |
87. | Verduurzaming van gebouwde omgeving: aansluitplicht gas vervangen door warmterecht (idem: 118) | |
88. | Indien nodig bescherming van consumenten bij gebouw-gebonden financiering via Wft en BW | |
Ondernemers | ||
89. | Modernisering van wet- en regelgeving, beperking van regeldruk en administratieve lasten, bv. met MKB-toets | |
90. | Passende regels en meer ruimte voor ondernemingen sociale of maatschappelijke doelen | |
91. | Meer mogelijkheden voor proefprojecten, experimenteerruimte, testlocaties en regelvrije zones | |
92. | Evt. aanpassing “gebruikelijke-loon-regeling” na evaluatie, verruiming ivm start-ups en scale-ups | |
93. | Oprichting Invest-NL | |
94. | Bank- en overige vergunning lichtere vorm voor FinTech | |
95. | Aanpassing eisen voor leverage ratio | |
96. | Specifieke bescherming voor vitale sectoren | |
97. | Verschuiving van invloed aandeelhouders van korte termijn naar waardecreatie op lange termijn | |
98. | Zo nodig extra bevoegdheden ACM m.b.t. gedragscode voor oneerlijke handelspraktijken | |
99. | Aanpassing mededingingswet om samenwerking in land- en tuinbouw expliciet toe te staan (gelijk aan 131) | |
100. | AVV-mogelijkheid in land- en tuinbouwsector (gelijk aan 132) | |
101. | Aanscherping algemeen belang bepaling in Wet Markt en Overheid | |
102. | Aanvullende wetgeving op gebied van franchise | |
103. | Belastingheffing bij brievenbusfirma’s | |
104. | Beperken belastingvoordelen voor vreemd vermogen | |
105. | Verlaging VPB, afschaffing dividendbelasting | |
Belasting-stelsel | ||
106. | Fiscale maatregelen | |
107. | Trustsector: strenger regelgevend kader, toezichtinstrumentarium uitgebreid | |
108. | Versterking informatiepositie Belastingdienst n.a.v. Panama papers | |
Klimaat en energie | ||
109. | Klimaatwet | |
110. | Verhuurdersheffing mede afhankelijk van investeringen in energiebesparing | |
111. | Omvorming salderingsregeling duurzame elektriciteit | |
112. | Stimuleringsregeling voor duurzame energieproductie verbreed | |
113. | Aanpassing energiebelasting | |
114. | Subsidiering van bijstook biomassa in kolencentrales na 2024 stopgezet | |
115. | Kilometerheffing voor vrachtverkeer | |
116. | (Evt.) aanpassing mededingingswetgeving als deze samenwerking met oog op duurzaamheid in de weg staat | |
117. | Verlenging subsidieregeling energiebesparing sportverenigingen | |
118. | Aansluitplicht gas vervangen door warmterecht (Idem: 87) | |
119. | Aanscherping energieprestatie-eisen voor nieuwbouw | |
120. | Aparte regeling voor energiecoöperaties | |
Mobiliteit | ||
121. | Spelregels over eigendom en gebruik van reisdata (privacy) | |
122. | Uitfasering fiscale stimulering emissieloze auto’s | |
123. | Eén systeem voor eenduidige categorieën en borden voor milieuzones | |
124. | Flexibel en vraaggericht vervoer (‘mobility as a service’ ) | |
125. | ProRail wordt publiekrechtelijke zbo met eigen rechtspersoonlijkheid | |
126. | Wijziging boetesysteem verkeersovertredingen | |
127. | Geen doorberekening kosten toezicht en handhaving in vervoerssector | |
Gaswinning en ondergrond | ||
128. | Wijziging Mijnbouwwet en andere wetten ivm risico’s bij gebruik van ondergrond | |
129. | Nationaal coördinator Groningen krijgt wettelijk verankerde onafhankelijke positie | |
130. | Schadefonds onder onafhankelijke publieke regie | |
Landbouw enz. | ||
131. | Aanpassing Mededingingswet om samenwerking in land- en tuinbouw expliciet toe te staan (idem: 99) | |
132. | AVV-mogelijkheid voor sectorale afspraken in land- en tuinbouw (idem: 100) | |
133. | ACM-toezicht op hogere prijzen voor boeren en tuinders van afnemers die bovenwettelijke eisen stellen, bv. t.a.v. duurzaamheid of dierenwelzijn | |
134. | Eén beheerautoriteit voor de Waddenzee | |
135. | Geen wettelijke verplichting tot weidegang | |
136. | Witte lijst van bonafide hondenhandelaren | |
137. | Aangepaste regeling van positieflijst van toegestane huisdieren | |
Leef-omgeving | ||
138. | Traject Omgevingswet wordt voortgezet | |
139. | Inventarisatie van knelpunten die duurzame innovaties in de weg staan | |
Migratie | ||
140. | Schrappen van nationale koppen op Europese asielregels | |
141. | Verruiming van mogelijkheden om vreemdelingen in bestuursrechtelijke vreemdelingenbewaring te stellen | |
142. | Aanpassing verplichting tot meewerken voor vertrekplichtigen | |
143. | Handhaving kinderpardon in huidige vorm | |
144. | Tewerkstellingsvergunning kan ook voor 3 jaar worden verleend | |
Integratie | ||
145. | Er blijft gemeentelijke experimenteerruimte voor werkmogelijkheden voor aspirant-statushouders | |
146. | Zo nodig regels om zelfredzaamheid van nieuwkomers te bevorderen. | |
147. | Aanscherping termijn voor openbare-orde-criterium bij naturalisatieverzoeken van 4 naar 5 jaar | |
148. | Herzien inburgeringscursussen |
Nog een wettelijke maatregel gevonden? Geef het door aan toezichttafel@gmail.com.
2 Reacties to “De regels van Rutte III”