“Toolkit OECD als vertrekpunt voor dialoog over toezicht”

De nieuwe Toolkit van de OECD biedt een goed vertrekpunt om reguleringssystemen en toezichthouders te beoordelen en met elkaar te vergelijken, over grenzen van landen en sectoren heen. Dit schrijven Paul van Dijk, Mindert Mulder en Rob Velders in reactie op de “Draft OECD Enforcement and Inspections Toolkit”. De consultants pleiten voor de ontwikkeling van een “Regulatory Dialogue”.

De checklist van de OECD is gebaseerd op de Best Practice Principles for Regulatory Enforcement and Inspections uit 2014. Twaalf criteria zijn uitgewerkt in 48 sub-criteria. Ook worden indicaties gegeven om aan te tonen dat aan de criteria wordt voldaan. De Toolkit moet helpen om sterktes en zwaktes van een toezichthouder of van een handhavingsregime in beeld te brengen.

De Nederlandse consultants stellen voor nu vooral aandacht te besteden aan de implementatie, meer dan aan de precieze formuleringen van de criteria. Innovaties zijn nodig en mogelijk. Zo kan een “regulatory scorecard” of een “regulatory dashboard” bijdragen aan de bruikbaarheid van de toolkit.

Bij de toepassing van de Toolkit mag het niet alleen gaan om vinkjes zetten. In plaats daarvan moet worden gezocht naar nieuwe vormen. De Toolkit kan de basis vormen voor een “Regulatory Dialogue”, waarbij verschillende belanghebbenden aan het woord kunnen komen.

Lees hier de reactie de reactie van Van Dijk, Mulder en Velders: Towards a Regulatory Dialogue, Comments Draft OECD Enforcement and Inspections Toolkit (PD-MM-RV)

Zie hier de voorlopige Toolkit: Draft OECD Enforcement and Inspections Toolkit.

Categorieën:Geen categorie

2 replies

  1. Nuttige reactie op deze consultatie, dank.

    – Compliment met name voor de uitgewerkte suggesties om de toetsing van de criteria handen en voeten te geven, zoals visualisaties en het toevoegen van een urgentierating aan verbeterpunten.

    – Ik herken ook het punt dat het onduidelijk kan zijn wie actie moet ondernemen, ministerie dan wel toezichthouder, maar ik betwijfel of de OECD op dit punt met concrete aanbevelingen kan komen zoals gesuggereerd. Immers, de logische taakverdeling tussen politiek en toezicht kan verschillen per land en per toezichtterrein.

    – De goede suggestie om een ‘regulatory dialogue’ aan te gaan zou denk ik aan tastbaarheid en dus overtuigingskracht winnen als een slag dieper uitgewerkt is (i) wat hiervan de doelstellingen zouden zijn, (ii) hoe dit concreet vormgegeven zou kunnen worden, en (iii) wat de eerste gespreksonderwerpen zouden kunnen zijn?

Laat een reactie achter op Aute Kasdorp Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s