Autoriteit Consument en Markt (ACM)

Logo ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goed werkende markten voor mensen en bedrijven. De ACM doet dat door:

  • de spelregels voor vrije en gereguleerde markten te handhaven en brede naleving van het mededingings- en consumentenrecht te bevorderen;
  • voorlichting te geven zodat iedereen de spelregels kent en voor zijn rechten kan opkomen;
  • energie-, telecom-, vervoer- en postmarkten te reguleren om de betaalbaarheid, kwaliteit, continuïteit en toegankelijkheid op deze markten te beschermen.

Een belangrijke tool van de ACM is ACM ConsuWijzer.

De ACM is op 1 april 2013 ontstaan uit een fusie van de Consumentenautoriteit, Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). ACM is een ZBO onder het ministerie van EZK. De ruim 500 medewerkers van de ACM zijn in dienst van het ministerie. Het driekoppige bestuur is onafhankelijk en eindverantwoordelijk voor alle besluiten van de ACM.

Laatste update: 6-5-2020

Ben je het niet eens met iets in deze beschrijving, is het niet meer up-to-date of heb je een aanvulling of werkt een link niet? Stuur ons dan even een mailtje. Dan kijken we er even naar en kunnen we het eventueel aanpassen. Alvast bedankt voor de moeite!