Digitaal Opkopers Register (DOR)

Het Digitaal Opkopers Register (DOR) faciliteert opkopers bij het registreren van de gebruikte en ongeregelde goederen die zij aankopen. Het DOR is gekoppeld aan de database van Stop Heling met de aangiftes van gestolen goederen. Hiermee kan gecontroleerd worden of een goed als gestolen geregistreerd staat. Wanneer dit het geval is ontvangt de politie hiervan automatisch een melding.

Op basis van Artikel 437 Wetboek van Strafrecht zijn opkopers wettelijk verplicht een doorlopend en gewaarmerkt inkoopregister bij te houden, waarin ze moeten opgeven:

  • de datum van verkrijging;
  • een zo specifiek mogelijke omschrijving van het goed;
  • de prijs;
  • de naam en het adres (en bij contante betaling het nummer en het type identiteitsbewijs) van de aanbieder.

Het ministerie van J&V heeft aangekondigd (zie onder) dat (o.b.v. art. 437terSr, eerste lid) er een landelijke verplichting komt om gebruik te maken van zowel het DOR als het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Voor het DOL moeten opkopers en handelaren zich verplicht melden bij de gemeente waar zij hun bedrijf of beroep uitoefenen.

Zie ook:

Laatste update: 17-2-2024

Ben je het niet eens met iets in deze beschrijving, is het niet meer up-to-date, heb je een aanvulling of werkt een link niet? Stuur ons dan even een mailtje. Dan kijken we er even naar en kunnen we het eventueel aanpassen.
Het gebruik van de kenniskaarten is gratis. Gelieve bij het gebruik van de kenniskaarten in publicaties te refereren aan dit toezichtcompendium of de betreffende kenniskaart, inclusief een link. Alvast bedankt voor de moeite!