Regulatory capture (verkleving)

Van regulatory capture (“verkleving”) is sprake als een toezichthouder zich te zeer identificeert met de geïnspecteerde, te begripvol is ten aanzien van overtredingen, en hem meer ruimte “gunt” dan vanuit het te beschermen belang wenselijk is.

Regulatory capture kan op diverse manieren ontstaan en is vaak een subtiel proces. Naarmate de (financiële) belangen en middelen van de onder toezicht gestelde groter zijn, is er een groter kans dat het hem lukt de toezichthouder ‘in te pakken’. Onderzoek (zie onder) toonde aan dat taakuitvoering door toezichthouders die na een carrière in de financiële sector toezichthouder werden, negatief beïnvloedt. Een andere oorzaak is een te innige (frequente, langdurige en/of persoonlijke) relatie tussen toezichthouder en geïnspecteerde.

Voorbeelden van regulatory capture zijn:

  • De bankencrisis: (Amerikaanse) financiële toezichthouders en banken;
  • De aardbeving in Groningen: SodM en de NAM en het ministerie van EZ;
  • Odfjell-affaire: DCMR;
  • Rutgers Milieu BV; gemeente Doetinchem;
  • TataSteel en Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

Zie ook:

Laatste update: 1-8-2021

Ben je het niet eens met iets in deze beschrijving, is het niet meer up-to-date, heb je een aanvulling of werkt een link niet? Stuur ons dan even een mailtje. Dan kijken we er even naar en kunnen we het eventueel aanpassen.
Het gebruik van de kenniskaarten is gratis. Gelieve bij het gebruik van de kenniskaarten in publicaties te refereren aan dit toezichtcompendium of de betreffende kenniskaart, inclusief een link. Alvast bedankt voor de moeite!