Veiligheidsregio

Nederland is verdeeld in 25 veiligheidsregio’s (zie ook de kaart hieronder). De belangrijkste taken van een veiligheidsregio zijn:

  • Advisering over risico’s, rampen en crises (branden, explosies, etc), oa aan bevoegde gezagen;
  • Voorbereiden op risico’s, rampen en crises;
  • Coördinatie, beheersing en bestrijding van rampen en crises.

De organisatie bestaat uit brandweer, ambulancediensten en risico- en crisisbeheersing/GHOR (en is nauw verbonden met de 112-meldkamers).

De taken en organisatie van een veiligheidsregio staan beschreven in de Wet veiligheidsregio’s. Het bestuur van een veiligheidsregio bestaat uit alle burgemeesters uit die veiligheidsregio. Eén van deze burgemeesters wordt bij Koninklijk Besluit benoemd tot voorzitter van de veiligheidsregio.

Het bestuur van een veiligheidsregio is verantwoordelijk voor het instellen en in stand houden van de brandweer (onderdeel van de veiligheidsregio), de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de voorbereiding op branden en het organiseren van de rampenbestrijding en crisesbeheersing.

De 25 voorzitters van de veiligheidsregio’s vormen samen het Veiligheidsberaad.

Zie ook:

kaartje-van-veiligheidsregios

Laatste update: 9-2-2022

Ben je het niet eens met iets in deze beschrijving, is het niet meer up-to-date, heb je een aanvulling of werkt een link niet? Stuur ons dan even een mailtje. Dan kijken we er even naar en kunnen we het eventueel aanpassen.
Het gebruik van de kenniskaarten is gratis. Gelieve bij het gebruik van de kenniskaarten in publicaties te refereren aan dit toezichtcompendium of de betreffende kenniskaart, inclusief een link. Alvast bedankt voor de moeite!