Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS)

De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) organiseert, met en voor de hulpdiensten een landelijk beheerd, 24/7 bereik- en beschikbaar netwerk van operationeel en technisch met elkaar verbonden meldkamers, waarop de brandweer, politie, ambulancezorg en Koninklijke Marechaussee hun meldkamerfuncties (gezamenlijk) kunnen uitoefenen. Uiterlijk 1 januari 2023 moet er tien (nu 56) van dit soort meldkamers gerealiseerd zijn. De LMS is een nieuw, zelfstandig onderdeel binnen de politie en beheert vanaf 1 januari 2020 voor alle hulpdiensten de meldkamers.

De aansturing van de LMS vindt plaats in verschillende overleggen. Het Bestuurlijk Meldkamer Beraad (BMB) neemt op het hoogste niveau besluiten over beleidskeuzes, de besteding en uitvoering in de meldkamers.

De LMS heeft een budget van 233 miljoen euro (2021).

Zie ook:

Laatste update: 1-6-2021

Ben je het niet eens met iets in deze beschrijving, is het niet meer up-to-date of heb je een aanvulling of werkt een link niet? Stuur ons dan even een mailtje. Dan kijken we er even naar en kunnen we het eventueel aanpassen.
Het gebruik van de kenniskaarten is gratis. Gelieve bij het gebruik van de kenniskaarten in publicaties te refereren aan dit toezichtcompendium of de betreffende kenniskaart, inclusief een link. Alvast bedankt voor de moeite!